För att bli medlem i Brf Marmorn måste man äga minst 10 %.
Styrelsen strävar efter att främja medlemmarnas ekonomiska intressen och förvalta den investering som medlemmarna gjort genom att köpa en bostadsrätt. Föreningen har god ekonomi och flera stora renoveringar har kunnat utföras med bibehållen, låg nivå på månadsavgifterna.
Brf Marmorn har brutet räkenskapsår som startar den 1 september och avslutas den 31 augusti. Konkret innebär detta att resultatet presenteras i den årsredovisning som medlemmarna får i januari året därpå.
Månadsavgift
I månadsavgiften ingår kostnad för värme, vatten och kabel-TV (ComHem basutbud). För att möta ökade kostnader och bibehålla en god ekonomi höjs avgiften med 7% från och med den 1 januari 2025.
Årsredovisningar för Brf Marmorn
- Årsredovisning 2022-23
- Årsredovisning 2021-22
- Årsredovisning 2020-21
- Årsredovisning 2019-20
- Årsredovisning-2018-19
- Årsredovisning-2017-18
- Årsredovisning_2016-17
- Årsredovisning-2015-16
- Årsredovisning-2014-15
- 2013/14
- 2012/13
- 2011/12
- 2010/11
- 2009/10
- 2008/09
- 2007/08
- 2006/07
- 2005/06
Ekonomisk förvaltning
HSB förvaltar föreningens ekonomi. De sköter de löpande räkenskaperna, månadsavgifter, pantsättningar och överlåtelser. Styrelsen utarbetar budget och beslutar om kostnader, investeringar och avgiftsförändringar.
Vid frågor om månadsavgift, avier, pantsättning, inre fond och utdrag ur fastighetsregistret ska man kontakta HSB boendeservice, 010-442 11 00, service.stockholm@hsb.se
Överlåtelse- och pantsättningsavgift
Överlåtelseavgift betalas av säljaren och är 3,5% av prisbasbeloppet. Avgiften tas ut vid lägenhetsförsäljning.
Pantsättningsavgift betalas av köpare och är 1,5% av prisbasbeloppet. Avgiften tas endast ut då lån tas upp med bostadsrätten som säkerhet.
Du hittar aktuellt prisbasbelopp här.
Avgift för beviljade andrahandsupplåtelser
Läs mer under Boende > Andrahandsuthyrning.
Inre fond
Till varje lägenhet finns en så kallad inre fond som innehåller medel knutna till lägenheten. En del av medlemmarnas avgifter har tidigare avsatts till dessa fonder för att användas till underhåll av respektive lägenhet. Denna avsättning upphörde 2000-12-31 men till de flesta bostadsrätter finns innestående medel. Saldot för respektive inre fond anges på avgiftsavierna.
Uttag ur fonden sker genom att man fyller i avsedd blankett på HSB-portalen (hsbportalen.se). Blanketten heter ’Underlag för utag ur inre reparationsfond’.
Sida uppdaterad: 2024.05.01