Bredband
Marmorn har tecknat ett nytt treårigt abonnemang av bredband och/eller IP-telefoni med Ownit, som börjar gälla 2021-12-01. Abonnemang beställs från företaget Ownit via blankett som finns på deras webbplats. Det går även att få digital-TV via Ownit.
Avtalet innebär följande:
- 250/250 Mbit/s för 69 kr/mån ( tidigare 100/100 Mbit/s för 79 kr/mån)
- 1000/1000 Mbit/s för 89 kr/mån (tidigare 500/1000/1000 Mbit/s för 109 kr/mån)
Dessutom sker en uppgradering av hela områdesnätet till 10 Gbps för att säkerställa leveransen på nämnda nivåer.
Kundservice:
Ownits kundservice har öppet alla årets 365 dagar med egna tekniker som svarar på frågor. Kontakta dem via www.ownit.se/kundservice/kontakt eller 08-525 07 300
Följande tjänster ingår för alla medlemmar:
- 250 Mbits/s symmetrisk hastighet till varje hushåll.
- Möjlighet till individuell uppgradering, upp till 1000 Mbit/s
- Fri tillgång till felanmälan och teknisk support, veckans alla dagar
- E-postkonton, upp till 10 st
- E-posttjänsten har både virus- och spamfilter
- E-post kan även läsas och skrivas via webbmail
- Utrymme för hemsida
- Hushållen betalar ingen anslutningsavgift för bredband
- Fast pris hela avtalstiden. Inga avgiftshöjningar
När bredband drogs in i Marmorn fick inte föreningen tillträde till ett antal lägenheter, och de har alltså inte möjlighet att få bredband via Ownit. Några har själva i efterhand dragit in bredband, och de lägenheter som i dagsläget (oktober 2016) saknar bredbandsmöjligheter via Ownit är: 20, 111, 143, 145, 172, 304, 336, 415, 429, 436, 452, 506, 1419. För att dra in bredband, kontakta Ownit.
Kabel-TV
Kabel-TV från Tele2 (basutbud) ingår i medlemsavgiften. Kontakta Tele2 på 90 222 för alla slags fel beträffande dålig mottagning, fel på kablar etc.
Nu finns det även möjlighet att titta på TV kabelfritt genom att aktivera Tele2 Play gratis. Kontakta Tele2 för mer information och support.
El
Elnätsavtal ska tecknas med elnätsleverantören (Ellevio) före inflyttning. Elhandelsavtal om leverans av el ska även tecknas. Det kan göras med valfritt elhandelsbolag.
Lägenheterna är anslutna med 1-fas, 230 V med en huvudsäkring på 25 A. Elmätare och huvudsäkring finns i låsta rum i källaren. Om huvudsäkringen går måste fastighetsskötaren kontaktas för att få den utbytt.
Energideklaration
Här kan du ta del av energideklaration för respektive hus i föreningen.
- Energideklaration 36 A-F
- Energideklaration 38 A-B
- Energideklaration 40 A-B
- Energideklaration 42 A-B
- Energideklaration 44 A-D
Vattenskador
Föreningen har sammanställt en hjälpreda med råd och tips om hur man undviker vattenskador i sin lägenhet. Tips och råd gällande förebyggande av vattenskador
Ventilationssystem
Befintliga ventilationskanaler för till- och frånluft får ej sättas ur funktion. Endast kolfilterfläktar och spiskåpor utan fläktmotor får installeras i Brf. Marmorn.
Sopor och källsortering
Grovsoprum finns i en separat byggnad utanför 42B. Här kan medlemmarna slänga grovsopor, dock ej hushållssopor, vitvaror eller miljöfarligt avfall. Det är helt förbjudet att lämna vitvaror i grovsoprummet. Vid beställning av nya vitvaror rekommenderas därför att man i samband med detta låter leverantören hämta de gamla vitvarorna.
I grovsoprummet finns också behållare för källsortering av flaskor och glas-färgat och ofärgat.
Källsortering finns i samma byggnad med instruktioner ovanför varje behållare. Här finns behållare för metall, papper, kartong, plast, batterier och lysrör.
VAR VÄNLIG OCH VIK IHOP DINA KARTONGER, SÅ FLER FÅR PLATS
Elektronikskrot (alla maskiner som innehåller el) lämnas i den speciella behållaren för detta i grovsoprummet.
Tidningar slängs i behållarna som finns vid grindarna mot Lundagatan.
I grovsoprummet finns en hylla – ”grejbyteshörna” där man kan lägga fungerande saker som man inte längre behöver – fritt fram att ta för den som vill ha.
På varje våningsplan finns ett sopnedkast för hushållssopor. Soppåsarna sugs bort till en gemensam uppsamlingsplats på andra sidan Hornsgatan. Marmorn är medlem i en sopsugförening som sköter denna anläggning.
Hissar
Vid fel på hissen, använd det jourtelefonnummer som finns anslaget i hissen och strax utanför hissdörren på nedre botten. Dessutom finns larmtelefoner installerade i hissarna.
Tänk på våra äldre och människor som har svårt att gå – när du har använt hissen – tryck ner den till bottenvåningen igen. Om hissen inte åker ner kontrollera att både dörren och grinden är ordentligt stängd.
Bokningsystem
Från maj 2024 har vi ett digitalt bokningsystem för tvättstugor, gästlägenheter och hobbyrum. Man bokar genom att lägga sin personliga nyckelbricka (tagg/blipp) mot skärmen i en av tvättstugorna. Det går också att boka via webben. För att kunna boka via webben måste man först skapa en personlig kod på en av koddosorna som sitter utanför tvättstugorna (obs: ej skärmarna inne i tvättstugorna). Det görs enkelt genom att hålla sin nyckelbricka (tagg/blipp) mot koddosan och vid instruktion slå in en valfri fyrsiffrig kod två gånger. Därefter, klicka på denna länk. Använd ditt lägenhetsnummer (svart skylt utanför ytterdörren) som användarnamn och din valda fyrsiffriga kod som lösenord. Glöms kod bort får man kontakta styrelsen som då kommer återställa lösenordet och du får då återupprepa processen ovan.
Har du tappat bort eller vill ha en extra tagg/blipp får du höra av dig till styrelsen så skapar vi en till dig och man får gå till fastighetsskötaren och lösa ut den för 450kr.
Sida uppdaterad: 2024.12.14